Vybral a preložil: Ngakpa Tongnyid Dorje
Žabdrung Rinpočhe
Jedného
popoludnia sme sa vybrali nájsť dom Žabdrung Rinpočheho. Vedeli sme, že to
nebude ľahké, pretože iba nedávno sa prestal ukrývať a vzdal sa ochranky
Indickej polície. Žabdrung Rinpočhe z Bhutánu, prvý vládca štátu, sa, ako
sme sa dozvedeli, bál politickej vraždy. Keď bolo jasné, že nemá žiadne plány
miešať sa do záležitostí Bhutánu, hrozba pre neho konečne ustala. Ale aj tak
stále žije v relatívnom uzavretí.
Rozhovor
začal v tibetštine, ale Rinpočhe rýchlo prešiel na angličtinu, jazyk, v ktorom
zjavne získal dobré vzdelanie. Potvrdil
nám, že bol naozaj hlavou Lhondrug-skej
odnože rádu Drugpa Kagju Tibetského buddhizmu, ale že táto pozícia je iba
historický záujem. V každom prípade nám povedal, že aktuálne praxe Lhodrug
sú stratené. V súčasnosti väčšina kláštorov pred tým južnej (lho) vetvy v skutočnosti
zvyknú praktikovať severnú (čang) vetvu, a že poslední praktikujúci
pôvodnej južnej školy umreli nedávno v Bhutáne.
...
Hovorili
sme o západnom buddhizme a povedal nám, že tendencie zakladať veľké
organizácie s vysokými lámami ako guruami, sú typicky západné a potenciálne
škodliace skutočnému pochopeniu. Skutočný
vzťah guru-čéla je medzi dvomi ľuďmi, ktorí sa navzájom blízko spoznajú.
Západné žiakovstvo k vzdialenej postave slávneho svetobežníka, nie je
vôbec tou istou vecou. Naopak to môže byť celkom zavádzajúce, dávajúce možnosť
vyvstať kultu osobnosti a prisudzovaniu charizmy čisto mýtickej povahy. Na
dôvažok, v takomto prípade, žiak môže mať pre gurua len malý úžitok. Je
dôležité, aby mohol žiak byť z jeho strany kritický v rámci jeho
oddanosti a zdielať svoje pocity s učiteľom. Takýmto spôsobom ostáva učiteľ v styku so
svojimi vlastnými chybami. Ak je to slávna
postava s iba povrchnými vzťahmi so žiakmi, môže získať učiteľ ilúziu
veľkosti. Môže dokonca začať využívať oddanosť jeho nasledovníkov takým
spôsobom, že to spraví Dharme zlé meno. Ak si učiteľ udrží spojenie so svojou
vlastnou tradíciou, jeho mnísi ho ponechajú v ráde, ale niektorí učitelia
na západe prestrihli toto spojenie a začali lietať po svojom. Toto bolo nebezpečné, obzvlášť ak nahradia
plynulosť západnej kultúry za hlboké poznanie tibetskej meditačnej praxe.
Duchovný rast takej osoby sa stal celkom povrchným a postrádajúcim pochopenie
niektorých ťažkostí praxe, ktorú možno učí. Mních mohol obdržať všetky iniciácie,
ako mladík, ale pokiaľ nie sú praxe udržiavané a používané vhodne na kontinuálne
prehlbovanie duchovnej hĺbky, také iniciácie stratia svoju silu a môžu dokonca
otvoriť svojho prijímateľa delúzii.
.....
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára