Vybral a preložil: Ngakpa Tongnyid Dorje
Togdeni z Khampagaru
Dvaja starý tuláci
Na juhu
Padumu sa krajina zdvíha do širokého útesu, než začnú severné úpätia Himalájí.
Malý výstup vedie pomedzi polia k malému kopcu na ktorom stojí Stagmo
gompa, „Kopec tigrice“, kláštor Drugpa posadený medzi štíhlymi stromami. Miesto je požehnané malými prameňmi, ktoré v kaskádach
plnia malé kaluže, z jednej úrovni na ďalšiu. Jednoduché záhrady sa
terasovito približujú ku skupine neozdobených mníšskych ciel a chrámov.
Myseľ sa uvoľní pri zvuku bežiacej vody a šumiacich listov, zatiaľ čo slnko
vrhá vzory svetla a tieňa po celom nádvorí. Ako sme vystúpali hore a vošli
do ochrany stromov, obklopila nás atmosféra viac Čínskeho, než Tibetského
kláštora.
Stagmo
je domov jogínov a základňa mníchov Drugpa z Padumu a Sani.
Najprv sme nikoho nevideli, ale ako sme začuli hlasy, našli sme dvoch starých
mužov sedieť na nejakých schodoch, ako rečnia. Zrazu som ich spoznal: boli to
tí dvaja, ktorých som stretol pri Dalajlámovej návšteve a od ktorých som
sa prvý raz dozvedel o existencii jogínov v Zangskare. Potešil som
sa, že som ich opäť stretol. Sonam Konsum, známy, ako Gonpo, vtedy mal 72, bol
pozoruhodný zjav. Jeho dlhé dredy, voľne zviazané dookola sokola pripomínajúcej
hlavy, jasné oči pozorné voči všetkému. Mal dlhú, silnú tvár tmavo ladenej
pokožky, vôbec nie Tibetského charakteru, a vyžarovanie niekoho, komu sú
blízke vetry a sneh vysoko položených miest. Mal trasľavku, takže jeho
ruky boli často v miernom, neprestajnom pohybe.
Jeho
spoločník, mám podozrenie, že ešte starší, bol jogín, ktorý mi v 1977 povedal,
že neopustil gompu päťnásť rokov, a ani nemá žiadnu potrebu to spraviť.
Bol známy ako Nočung Ce, ale to bolo jeho laické meno. Jeho duchovné meno je
Ngawang Džigme. Jeho špecialitou boli dlhodobé ústrania, roky naraz, všetky
spravené na Kopci Tigrice. Sedel vľúdne na slnku, otáčal modlitebný mlynček a často
sa stratil v tichom mumlaní mantier.
Po
pár minútach nás Gonpo pozval hore, do svojich izieb na čaj. Vyšli sme schodmi
a vošli sme na štvorcovú strechu s malou kuchynkou na jednom
konci. Bola obklopená vysokou stenou,
takže keď si človek sadol, nebolo ho zvonku vidieť a mal výhľad na klenúce
nebo. Po tom, ako sme mali čaj, počuli
sme vonku hlas. Bol to Nočung Ce. Gonpo zakričal:
„Hej,
prines nejaký čang! Títo ľudia chcú čang!“
Nočung
Ce prišiel krívajúc hore schodmi s miskou čangu a pridal sa k nám.
Sedeli sme tam na slnku asi štyri hodiny. Gonpo zvykol žonglovať so starými čajníkom
a miskami, aby sme boli obslúžení. Robil to po tichu, s akousi úctivou
pozornosťou, ako by to bol čajový obrad. Občas nastalo ticho a my sme tam
len sedeli na slnku, užívajúc si čang, pokoj a hrejivé svetlo.
Dvaja
starý muži boli hlboko trénovaní v Dharme a voľne hovorili o sebe
a svojom tréningu. Patrili ku generácii jogínov silne ovplyvnenej Lámom
Norbu z Khardongu, ktorý trénoval u slávneho Šákjašrí v jeho pustovni
vo východnom Tibete a opravil gompu v Dzongkule a oživil tam
mníšsku prax. Strávil život prácou v Zangskare, Lahoul a priľahlých oblastiach.
Pritiahol mnoho mníchov, ktorí sa stali praktikujúcimi jogínmi. Naši dvaja
spoločníci boli medzi poslednými žijúcimi.
Gonpo
a Nočung Ce boli trénovaní vo všetkých jógach svojej sekty a pri tom,
hoci plne oboznámení s jógami Naropu, už viac nepociťovali potrebu ich
intenzívne praktikovať. Miesto toho sa ich praxou stal čagčhen (mahámudra) a dzogčhen
(atijóga). Vskutku nemali tendenciu robiť medzi týmito dvomi cestami rozdiel. „Je
to len rozdielna perspektíva na rovnakú vec,“ bolo nám povedané. Bez
akéhokoľvek pocitu pýchy, poznamenali, že sa jednoducho dostali na koniec svojho
tréningu. Nebolo kam ďalej ísť, a nič ďalšie k dosiahnutiu.
Sedávali
v meditáciu štyri krát denne, aspoň po hodine. V noci často
praktikovali jógu snu od Naropu. (...)
O
svojej dennej praxi, ktorú robili na svojich izbách, dvaja jogíni hovorili, že
buď sedia v mahámudre, alebo dzogčhene. K tréningu v takej meditácii
musíte získať rovnováhu medzi Utíšením Mysli a Vedomým Vhľadu do
prirodzenosti mysli. Keď je myseľ pokojná a bez myšlienok, môžete vidieť
do jej prirodzenosti, ktorá je čistá a priehľadná, ako pokojné jazero. Keď
sa stotožníte s takouto jasnosťou, zistíte, že je prázdna od seba. Keď to
bude skutočná realizácia, nie len konceptuálna interpretácia, môže sa to nazvať
mahámudra a keď je tu pocit úplného nechania ísť do priestornej
bezčasosti, ktorú nedokážete charakterizovať, že je z mysli, potom sa o tom
môže následne uvažovať, ako o skúsenosti plodu – dzogčhene. Dôležitá vec
je skúsenosť reality, nie rozlišovanie medzi metódami a popisovanie toho
názvami a termínmi.
Opýtali
sme sa ich na dennú prax laika žijúceho v meste. Bolo relatívne ľahké
pokojne sedieť pri jazerách v Sani a rozvinúť pocit priestorovosti,
ktorý je koreňom mysli, ale také uvedomenie sa zdá byť často krát nemožné v hluku
veľkého mesta, ako je Dilí, alebo Londýn, alebo keď reagujete na iných v komplexných
vzťahoch.
„Ách!“,
povedal Gonpo, „ak je toto problém, musíte vytvoriť myseľ dostatočne veľkú. Musíte
v meditácii spraviť svoju myseľ takou veľkou, že dokáže poňať do seba
všetky takéto veci a zostať nevyrušená. A myseľ musí ostať veľká takisto
aj keď nemeditujete. Musíte mať myseľ tak veľkú, že všetky zvuky a napätia
mesta v nej môžu byť a ešte tam ostane dostatok miesta. Potom pre vás
môže byť mesto radostné miesto.“
Sedieť
potichu na slnku v spoločnosti týchto starých mužov mi umožnilo upadnúť do
snovej priestrannosti a ľahkosti. Otáčanie Nočung Ceho modlitebného mlynčeka
zameralo pozornosť na takéto časy a jeho jemné mumlanie mantry bolo ako hučanie
potoka. Navštívili sme ich niekoľko krát.
Šach-mat
Jedného
večera sme s Jamesom rozmýšľali nad postupom nášho výskumu. Museli sme
priznať, že hoci sme zbierali útržky a záplaty informácií, zdalo sa, že sa
s našou hlavnou úlohou sa nedostávame nikam. Aká je psychológia, ktorá tvorí
základ praxe jogínov? Navrhol som, že by sme sa mohli spýtať našich dvoch
priateľov systematickejším spôsobom. Keďže sa trénovali toľko veľa vo všetkých
jógach, určite nám budú schopní dať racionálny výklad filozofie a psychológie
za tým.
Začínal
som byť cestou trochu nepokojný. Mnísi Drugpa Kagyu sú zruční v zamlžovaní
a nikdy nepovedia priamo, čo robia v meditácii, ani hlavné myšlienky,
ktoré formujú základ ich praxe. Sú zruční v špeciálnom druhu mystifikácie,
keď tvrdia, že iný učiteľ v línii to vie lepšie, ako oni, a že by sme
radšej mali vyhľadať jeho. Keďže detailný popis praxe a teórie sa dá nájsť
v knihách, včetne majstrovských prekladov do angličtiny, čo som chcel
vedieť a vidieť bolo, ako to celé funguje v každodennom živote mníchov.
Aký bol každodenný zmysel všetkých týchto slov? Skutočnosť, že som sa staral o aktuálnu
prax, sa zdala že robí našich mníšskych priateľov ešte viac vyhýbavých a ja
som bol dosť arogantný, aby som mal pocit, že môj vlastný tréning a Jamesov
stál za väčšiu úprimnosť a zdieľanie. Rozhodli sme sa, že počas nášho
ďalšieho sedenia s nimi sa spýtame prieskumnú otázku a uvidíme, kam
nás to zavedie.
Prišli
sme do gompy a tento krát nás pozval na čaj Nočung Ce. Usadili sme sa
okolo piecky a čoskoro sme sŕkali z horúcich misiek v našich rukách.
Hovorili sme o tom a o hentom, keď James povedal:
„John
a ja sme sa bavili o mysli a jogínskej ceste k pochopeniu.
Chceme sa vás spýtať, čo rozumiete pod mysľou. Môžete nám povedať, ako má byť
chápaná?“
Zdalo
sa, že obidvaja naši priatelia zmrzli a nastalo úplné ticho. Nočung Ce
zvdvihol svoj modlitebný mlynček a začal intonovať „OM MANI PADNME HUM ---OM MANI
PADME HUM“ nahlas so zatvorenými očami. Gonpo vypadal extrémne nesvoj. Nejaký
čas sa kýval zo strany na stranu, ako by sa snažil si to premyslieť. Potom
povedal:
"Keďže
vy dvaja by ste mali veľký prospech z tréningu v meditácii, prečo
nejdete a neurobíte to. Potom sa nebudete musieť pýtať také hlúpe otázky!“
Bol
som omráčený touto odpoveďou. Cítil som hlbokú
výčitku a šok sa prejavil aj na mojich vnútornostiach. Mal som aj náhly
vhľad do môjho omylu a cítil sa navonok neobyčajne hlúpo. Ako by mohol iba
rozhovor odhaliť hĺbky celoživotnej praxe? Aká arogancia je očakávať, že také
vzácne tajomstvo môže byť odhalené rozhovorom pri pive, či čaji!
Nočung
Ce sa rýchlo vytratil, ale Gonpo začal uľahčovať nášmu rozčarovaniu. Začali sme
sa baviť o iných témach a postupne získali späť pokoj. Na noc sme
ostali v malej izbe v gompe. Po večeri, keď už bola celkom tma, sa
ozvalo jemné, až tajnostkárske klopanie na dvere. Bol to Gonpo. Srdečne sme ho
privítali a ako vošiel dnu, poznamenajúc o prehlbujúcej sa jesennej
zime si sadol, aby sa s nami napil. Jemným a naliehavým hlasom začal
hovoriť na Jamesa. Pokračoval asi hodinu a potom potichu, takmer
konšpiračne, odišiel.
Spýtal
som sa Jamesa, čo hovoril. James povedal, že to bolo veľmi zložité. Gonpo
hovoril veľmi ticho a slová bolo ťažké počuť a boli nezreteľné v jeho
silnom Zangskari akcente; nadovšetko bol dobre naložený čangom. James nerozumel
skoro ničomu. Avšak zmysel toho, o čo sa Gonpo pokúsil ostal s nami a my
sme boli vďační. Rozprával nám o svojom vlastnom tréningu, o dôležitosti
gurua, o správnych prípravných praxiach, o budovaní vhľadu a pokoja,
o rozličných jógach, v ktorých sa trénoval. Jeho odkaz bol jasný. „Ak
chcete pochopiť cestu Drugpa Kagju, musíte ísť a robiť obdobne.
Rozprávanie o takých veciach nikam nevedie. Iba takýmto spôsobom môžete
objaviť, že všetko rozprávanie o mysli je ilúzia. Cesta Kagju sú
inštrukcie skrz prax. Je to praktická sekta, nie vyučujúca sekta. Teória a rozprávanie
je záležitosť Gelugpy. My sa staráme o transformatívne jednanie. Nemusíte
to chápať. Naučte sa to robiť. To je esencia našej kultúry.“
Navyše
sme pochopili, že povedať pre neho aj iba toľkoto ho privádza na samotný pokraj
jeho záväzku k tajomstvu sekty. Preto bol taký opatrný a konšpiračný.
Urobil, čo mohol, aby nám povedal čo vie, a my ho za to máme radi.
-----
1 komentár:
Vážený pane,
existencia Vášho blogu a jeho obsah napovedá, že ste pravdepodobne človek intenzívne hľadajúci cestu duchovného rozvoja. Držím Vám v tom palce.
Myslím si však, že niektoré informácie, ktoré tu zverejňujete sú trochu na hranici etiky. Konkrétne narážam na starší príspevok z 9. septembra 2010 "Dharma-Cola opäť v pláne". Nevyjadrujem sa k celému jeho obsahu, nakoľko nepoznám všetkých aktérov, o ktorých ste v texte písali. V odseku venovanom doktorovi Vyletelovi ste si ale komentár nezvolili veľmi šťastne, lebo informujete z druhej ruky, sami ste si nedali námahu vypočuť si o čom prednáša a útočíte na to, že si "hovorí doktor" a má "filozofickú poradňu". Nuž ako by ste titulovali Vy človeka, ktorý získal doktorát z filozofie na Karlovej univerzite v Prahe? PhDr. Vyletela osobne veľmi dobre poznám dlhšiu dobu a stretla som za tie roky množstvo ľudí, ktorým v živote svojou prácou reálne pomohol a všimla som si, že jeho poradenstvo vyhľadávajú niektoré rodiny už v druhej či tretej generácii. Preto som veľmi rada, že som si v ohlasoch na Váš článok mohla prečítať aj príspevok "Hybského zbojníka", s ktorým sa stotožňujem. Váš blog má v záhlaví upozornenie "Tento blog je osobnou stránkou, ktorá nevyjadruje pozície a názory žiadnej konkrétnej skupiny, ale výlučne jeho autora. " Ale kto je ten autor? Ako sa volá občianskym menom? Považovala by som Váš článok za oveľa korektnejší, keby ste ho podpísali vlastným občianskym menom.
Ďalej píšete:"Zámerom je len a len poučenie úprimných ľudí. Je vždy lepšie si daný smer, cestu, gurua, preveriť, internet poskytuje dosť veľké možnosti, než skončiť horšie, než zle." Poučiť - hmm, áno, ale na základe overených informácií. Odpustite, budem možno trochu uštipačná: Prečo si myslíte, že ste práve Vy kompetentný poúčať druhých? No a súhlasím, internet má naozaj "dosť veľké možnosti". Môže šíriť rovnako hodnotné informácie ako aj dezinformácie.
Ďakujem, že ste môj názor prečítali až do konca. S pozdravom, "Magisterka Takmer Doktorka"
Zverejnenie komentára