Zdroj: http://gebchakgonpa.org/gebchak-nuns/interviews-with-nuns/sherab-zangmo/
Ani
Láma Šerab Zangmo bola rezidentnou mníškou a učiteľkou meditácie v Gebčak
Gompe. Často nazývaná ako „veľká jogínka Gebčak Gompy“, bola Šerab Zangmo
slávna medzi lámami východného Tibetu pre svoju vysokú realizáciu. Umrela na
jeseň 2008 s mnohými znakmi zavŕšenej praktikujúcej. Strávila 70 rokov v neprerušenej
meditačnej praxi odkedy prvý raz prišla ako 16 ročná do Gebčak Gompy. Bola
poslednou z najskoršej generácie mníšok v Gebčak Gompe a bola súčasťou
znovu vybudovania kláštora v pozdných osemdesiatych rokoch a obnovenia
jeho jedinečného systému budhistickej praxe pre ženy. Šerab Zangmo bola
neobyčajnou v mnohých smeroch: pre spontánne osvietenie, ktoré dosiahla
skrz oddanosť k jej guruovi, Tsang-yang Gyamtso; hlbokú jednoduchosť jej náuk;
a pre jej flexibilitu pri čelení náročným podmienkam.
Šerab
Zangmo viedla mladšie mníšky Gebčak Gompy v ich praxi až kým neumrela. Ako
sa blížila k momentu smrti smiala sa a povzbudzovala mníšky, a rozprávala
im svoje jasné vízie buddhov, ktoré sa pred ňou objavovali. Viac o jej odchode
TU.
Láma
Šerab Zangmo najčastejšou náukou bolo toto: „poznaním jednej veci, všetko je
oslobodené“ – poznaním mysli skrz prax, všetko je oslobodené.
Rozhovor s Ani Láma Šerab Zangmo & Wangdrak Rinpočhem
(Wangdrak Rinpočhe
žiada Šerab Zangmo o náuky mysle a meditačné inštrukcie. V čase rozhovoru
mala 85 rokov)
Šerab Zangmo:
Čo môžem povedať? Nič neviem, Rinpočhe!
Wangdrak Rinpočhe:
Prosím, bude to prospešné pre praktikujúcich.
ŠZ: (recituje verš)
Od samotného
počiatku je podstata mysli prázdna,
Praktikuj
prirodzene, bez vyumelkovanosti.
Silno sa modli k svojmu lámovi, ponechajúc svoju
myseľ po celý čas v stave oddanosti, viery a čistého vnímania bez
vyrušenia.
WR: Aký je
protijed, keď povstane mnoho konceptuálnych myšlienok? Ako máme meditovať?
ŠZ: Nesnaž sa
zastaviť konceptuálne myšlienky, ale nechaj ich povstať. Poznaj ich
prirodzenosť tým, že s budeš modliť k lámovi chápajúc, že myseľ lámu
a tvoja sú nerozdielne. Odpočívaj v prirodzenosti myšlienok a takýmto
spôsobom sa transformujú.
Je nemožné zastaviť konceptuálne myšlienky, ktoré
povstávajú a ak sa ich snažíš zastaviť, iba sa zmnožia. Rozpoznaj samotnú
podstatu myšlienok keď povstávajú, modli sa k lámovi a spočívaj v meditácii.
(Počas celého
rozhovoru Šerab Zangmo stále recitovala modlitbu k Tsang-Yang Gyamtsovi,
otáčajúc modlitebný mlynček.)
ŠZ: Mala som
16, alebo 17, keď som prvý raz prišla do Gebčaku. V tom čase sa o kláštor
a mníšky staral prvý Wangdrak Dordže. Prvý Tsang-Yang Gyamtso a Tsogyal
Rinpočhe už umreli a ja som ich nikdy nevidela.
Na začiatku Kultúrnej Revolúcie boli nútené zvyšné mníšky
a miestny nomádi žiť spoločne v uzavretých komúnach. V tom čase
som sedávala v meditácii hore na kopci počas dňa a do kempu som sa
vracala v noci vyspať. Keď sa naša miestna komúna rozpadla, žila som v bratovom
dome a predstierala, že nemám nohy a nemôžem chodiť. Takto ma nikto
nenútil pracovať a ja som mohla v tichosti pokračovať v mojej mysli.
V 1988 keď bola obnovená nejaká náboženská sloboda, vstala som a prekvapila
každého, keď som obchádzala okolo Dzong-go Lingu. Odvtedy som pokračovala v mojej
meditačnej praxi v jaskyni pri kláštore.
WR: Skutočne,
ona je niekto, kto strávil celý svoj život v meditačnej praxi. Hoci má
teraz 80te roky, jej inteligencia a jasnosť mysli nezdegenerovali.
Nezažíva vo svojej mysli vôbec žiadne utrpenie, alebo nepohodlie, hoci má jej
telo nejaké choroby. Je neobyčajná!
Nedáva dlhé náuky; stačí len pár esenciálnych slov. ak by
bol ich význam rozvinutý, mohlo by sa vysvetľovať nesmierne veľa. Ako učí: „Poznaním
jednej veci, všetko je oslobodené!“. Poznaním mysli skrz prax, všetko je
oslobodené.
ŠZ: (Šerab Zangmo recituje verše suplikácie k Wangdrak
Rinpočhemu)
Navonok majster
všetkých tantier, komentárov a inštrukcií,
Vnútorne zavŕšený v praxi
kanálov, vetra a esencie,
On, ktorý dosiahol
realizáciu Samantabhadru,
Pri nohách Wangdrak
Dordžeho sa modlím!
WR: Ženský
kláštor Gebčak má neobyčajný systém praxe, iný, než ostatné ženské kláštory, a mníšky
v Gebčaku samotné sú neobyčajné. Adeu Rinpočhe chválil Kláštor Gebčak a povedal,
že je ťažké nájsť iné kláštory s rovnakým kalibrom praxe.
Šerab Zangmo je teraz posledná žijúca mníška z rannej
generácie mníšok v Gebčaku. Máme veľké šťastie, že ju môžeme navštíviť a obdržať
jej náuku.
ŠZ: Pred tým,
keď som meditovala, som si myslela, že praktikujem šamathu. Keď som preberala
moje meditačné skúsenosti s mojimi lámami, povedali mi, že to nebola
šamatha, ale spontánne rozpoznanie prirodzenosti mysli.
(Recituje ďalší
verš)
Udržiavaj pôvodný
prirodzený stav,
Praktikuj bez
konceptualizácií.
WR: Všetka
Dharma je zahrnutá v týchto dvoch riadkoch.
Šerab Zangmo prestala učiť akúkoľvek Dharmu. Povedala, že
nemá nič, aby mohla vysvetľovať čo je a čo nie je skutočná prirodzenosť
mysli. Keď chápeme skutočnú prirodzenosť bez zastavovania toho, čo povstáva v mysli,
modlíme sa celým srdcom k lámovi, ktorého myseľ je neoddeliteľná od našej,
zatiaľ čo sústavne rozvíjame lásku a súcit pre všetky bytosti...to je
Dharma.
Tieto inštrukcie sú rovnaké, ako učila minulý rok.
ŠZ:
Ponechaj si vlastnú
nezávislosť skrz svoju vlastnú prax udržiavania prirodzeného stavu mysli,
Ochraňuj priania
druhých skrz prax lásky a súcitu.
WR: Keď dôjde
k praxi, nemusí byť povedané nič mimo tieto dva riadky. Je veľa príbehov
bytostí, ktoré zrealizovali spontánne, napríklad kráľ Indrabhuti, ktorý bol
oslobodený jednoducho keď obdržal splnomocnenie, alebo realizácia Áryadévu keď
ho Nágardžuna udrel po hlave topánkou. Pre nich, mimo toto jednoduché uvedenie,
nič iné nemusí byť vysvetľované. Inak povedané, je veľa textov Buddhových náuk,
ale nič z toho nie je potrebné k realizácii. „Poznaním jednej veci,
všetko je oslobodené“.
(video povodne zverejnené na http://www.pundarika.uk.net/index.php/projects/nangchen-nuns )
(video povodne zverejnené na http://www.pundarika.uk.net/index.php/projects/nangchen-nuns )
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára