Z knihy: Ati Samten Gondzöd, The Ati Treasury Of Contemplation
Preklad z angličtiny: Karma Gyalpo Dondrub
Nevhodnosť príjímania a udržovania náuk "ani koza, ani ovca".
Všeobecne povedané, rozličné
povozy, ktoré tvoria tri cesty odriekania, transformácie a samo-oslobodzovania,
ktoré učil Pán Buddha, Kráľ Šákjov, najvyšší majster dzogčhenu Garab Dordže,
veľký učiteľ Padmasambhava a tak ďalej, sú definitívne náuky, ktoré
dokonale obsahujú všetko, čo je potrebné na ceste nasledovať. Dôkaz, že tomu
tak je, je podporený skutočnosťou, že od starých čias až po naše dni, bezpočet
praktikujúcich dosiahlo najvyššie stupne realizácie tým, že tieto autentické
cesty nasledovali a v súčasnosti mnoho šťastlivých západniarov so
zásluhami, skrz silu tejto pravdy prišli k Dharme a mnoho ďalších
príde. Avšak, niektorí západniari, ktorí sami seba nazývajú „buddhistami“ tvrdia,
že hoci tieto metódy náuky sú hlboké a esenciálne, musia byť adaptované na
modernú psychologickú vedu, aby mohli dosiahnuť západniarsku myseľ, čo je ako
povedať, že Buddhova náuka neposkytuje všetky faktory nevyhnutné pre
realizáciu. Použijúc to ako zámienku, a na
základe ich sebeckých záujmov títo ľudia vezmú niečo tu, niečo tam a všetko
spolu pomiešajú, vytvoriac niečo neurčiteľné, čo je slovami tibetského
príslovia „ani voda, ani čaj, ani koza, ani ovca“ (po slovensky: ani ryba, ani rak, prekl.). Dajú tomu impresívny
názov a napíšu niečo naoko veľmi zaujímavé a atraktívne, urobia pár
seminárov, ktoré volajú „workšop“, aby ich vynález začal byť akceptovaný ako
nový systém náuky. Ako môžeme vidieť, dneska sa tieto prázdne a povrchné aktivity
množia.
Týmto
novým systémom náuk chýba akýkoľvek presný a dôveryhodný zdroj, ktorý môže
garantovať ich autenticitu, ale možno toto je dôvod, prečo majú ľudia, ktorí sa
o ne zaujímajú, dojem, že majú liberálnejšiu podstatu. Navyše, sú tu
ľudia, ktorí silno uvádzajú, že tieto nové systémy náuk, ktoré nie sú „ani
koza, ani ovca“, skutočne fungujú a prospievajú mysli tých, čo sa o ne
zaujímajú. Ale ako môže malé momentálne šťastie založené na sebe strednom
záujme a emóciách, byť považované za niečo „neobyčajné“?
Nočný
motýľ, fascinovaný svetlom lampy, ktoré je pre jeho oči prekrásne, hodí sa do
plameňa. Jeleň, uchvátený zvukom flauty, ktorý je melodický pre jeho uši, padne
do rúk lovcom. Včela, vábená vôňou kvetu, príjemnou pre jej čuch, sa zadusí v okvetných
lístkoch, ktoré sa okolo nej zavrú.
Ryba, priťahovaná návnadou, ktorá je lahodná pre jej jazyk, je chytená
na hák. Slon, potešený dotykom s močiarom,
ktorý je príjemný pre jeho telo, sa
utopí v bahne. Rovnako, malé momentálne šťastie, ktoré môžeme nájsť v mysli
podmienej dualizmom, je iba niečo, čo obyčajní ľudia zažívajú skrz svoje zmysli,
a preto podobné vyššie zmieneným príkladom zvierat. Naopak, najvyššie oslobodenie, ktoré úplne
prekračuje dualizmus môže povstať len nasledovaním dôveryhodnej, autentickej
cesty. Každé momentálne šťastie, ktoré neprekročilo prirodzenosť utrpenia,
nezáleží na tom, aké je, je úplne odlišné od najvyššieho oslobodenia, ktorému
sa učí vo Svätej Dharme. Toto môže byť jasne pochopené z Buddhových spisov
a pojednaní neskorších učencov. Preto je extrémne dôležité, aby tí, ktorí
túžia po oslobodení, zvážili úžitok voči risku, neklamali sa. Namiesto toho by
mali prijať zodpovednosť jednať takým spôsobom, aby tieto extrémne vzácne a hodnotné
náuky, ktoré mali vďaka svojim zásluhám to šťastie stretnúť, trvali dlho bez
úpadku.
-----
2 komentáre:
dobry clanok...diiik
Аccording to the tantrа's relaxing Aquavana. Significa que, est? For me it has taken years if not lifetimes of learning how to hold this energy and then resting. Having the feet on the floor.
My web site: tantric massage london
Zverejnenie komentára