Tento blog je osobnou stránkou, ktorá nevyjadruje pozície a názory žiadnej konkrétnej skupiny, ale výlučne jeho autora.

utorok 23. decembra 2008

Paramita štedrosti, alebo "Záchrana kaprov II."

Tento rok sme už tradične vypúšťali kaprov (viď minulý rok). Kúpili sme osem kúskov a vypustili do bočného ramena Hrona. Niektoré sa z môjho pohľadu tešili, špliechajúc sa vybrali tesne popod hladinu proti prúdu. Väčšina sa ešte raz vrátila na miesto výpustu a odplávali. Akoby nám prišli dať zbohom. Ale na každom jednom bolo vidieť, akoby ožili po vložení do voľného prúdu. Neniesli sme ich v igelitkách, ako posledne, ale požičali sme si prepravku z blízkeho mäsiarstva (aký paradox) a nechali sme im tam aj vodu.

Zhodou okloností mi práve v nedeľu dorazila z ameriky kniha o živote Chatral Rinpočheho, ktorý je známy svojim vypúšťaním rýb a iných zvierat určených na porážku. Hneď na prvých stránkach sa o tomto píše a jedna veta vraví, že keď už nič iné, dostanú zvieratá aspoň šancu na pokojnú smrť a lepšie znovuzrodenie.

Slová môjho dokonalého učiteľa; Patrul Rinpočhe:

2.1.3 Dávanie ochrany pred strachom

Toto znamená robiť čokoľvek môžete, aby ste pomohli ostatným v ťažkostiach. ... Odpovedá to predovšetkym takým činom, ako zákaz poľovania a rybolovu kdekoľvek máte moc tak spraviť, vykupovať ovce na ceste k jatkám, a zachraňovať životy umierajúcich rýb, červov, múch a iných tvorov. Pretože Buddha učil, že zo všetkých relatívnych dobrých činov je najužitočnejšie zachraňovanie života bytostí.


Vzácna Váza; Čhögjal Namkhai Norbu Rinpočhe:

6.1.3. Dar osvobození od strachu

Dar osvobození od strachu přímo nebo nepřímo se skládá z ochraňování bezbranných bytostí a zachraňování zvířat, jejichž život je v nebezpečí, jako je vysvobození zvířat z jatek nebo domácího ptactva a ryb prodávaných na trhu. Zkrátka bychom podle své kapacity měli převzít odpovědnost za pomoc bytostem, které žijí v úzkostném strachu.



Čo ma milo prekvapilo, pridali sa k nám aj niektorí naši kamaráti, ktorí niesú buddhisti a pred ktorými som to možno len raz spomenul, že niečo podobné robíme. Tu sú nejaké fotky z môjho mobilu:









Táto vzácna bódhičitta,
nech povstane tam, kde ešte nepovstala,
nech ostáva čistá tam, kde sa už zrodila,
a rozvíja sa ešte viac.

Ja a všetky cítiace bytosti,
sme od samotného počiatku osvietení,
uvedomujúc si, že je tomu naozaj tak,
prijímam záväzok najvyššej bódhičitty.




10 komentárov:

Arjunai povedal(a)...

Toto sa mi fakt paci, aj ked to nerobim. Popravde v zivote ma nenapadlo kupit kapra ani ineho zivocicha -- ani by som nevedel co s nim robit a len by som sa obaval, ze vdaka mojej chybe zahynie.

Neviem, nakolko to nebohemu kaprovi pomoze (pocul som ze vypustene zvierata preziju len vynimocne), ale pravdepodobne kazdemu tvorovi dobre padne, ze sa mu niekto snazi pomoct v jeho mizerii. Aj ked je to jeho karma. Na druhej strane mozno najlepsie sa nemiesat do zalezitosti karmy; co ak sa v buducnosti znova zrodi ako kapor, len aby splnil svoju karmu a skoncil na stedrovecernom stole. Neviem, nie som aktivisticky duch, a klonim sa skor k tomu, aby ja som sa vyhol ublizovaniu, nie k tomu, aby som napraval chod sveta.

Karma Gyalpo Dondrub povedal(a)...

Odpoviem novym postom. Celkom si ma k niecomu inspiroval.

:o)))

Arjunai povedal(a)...

Chcem upozornit na zaujimavu uvahu, ktora sice zdanlivo s kaprami nesuvisi, ale ozaj len zdanlivo.

Suvisi s nasim zasahovanim do prirodzeneho behu sveta, v tomto pripade tretieho sveta.

Je otazne, ci nasa dobrou volou vedena pomoc nie je nakoniec kontraproduktivna.

http://moravan.blog.idnes.cz/clanok.asp?cl=61519

Karma Gyalpo Dondrub povedal(a)...

Uf, precital som to, clanok sa mi v celku paci a nazor na vec tam podany je triezvy. Ale je otazne, ci mame zaujat podobny postoj typu: "Je to jeho/ich karma, nebudem sa do toho montovat", ked vidis niekoho trpiet a mas moznost mu pomoct. Je otazne, ci je to vobec postoj duchovne praktikujuceho cloveka. Samozrejme, ze sucit ma byt vedeny rozumom, obzvlast v buddhizme (Avalokiteshvara ma tisic ruk -aktivny sucit,ale na kazdej dlani ma oko -mudrost, jeho sucit nie je slepy). Buddha neucil o fatalnosti karmy a jej totalnej nadvlade nad nami, ucil predsa metody, ako s karmou manipulovat a pracovat. Ale o tom sa viac rozpisem v novom prispevku.

:o)

Robert povedal(a)...

Treba sucit vedeny "intuiciou" ;)
(ale rozumom urcite tiez).

Podla Dogena sucit musi byt "ako ked spiaci clovek siaha dozadu za hlavu, aby si upravil podusku". T.j. musis to robit uplne prirodzene bez velkeho premyslania, ci je to spravne/nespravne. Nesmies to robit s myslienkou na nejake zasluhy. Inak je to bezcenne.

Krestana maju take pekne uslovie "prava ruka nema vediet, co robi lava".

Karma Gyalpo Dondrub povedal(a)...

Ano, presne tak. A ten Dogen je velmi vystizny.

Ale to krestanske uslovie...to sa pouzivalo pre ine veci, a casto nie prave sucitne.

:o)

Robert povedal(a)...

..krestanske uslovie.

jasne ono vsetko sa da zneuzit.

Arjunai povedal(a)...

TEn Dogen je fakt squely:-)))

Arjunai povedal(a)...

Este na margo toho clanku co som doporucoval: asi treba rozlisovat individualnu dobrocinnost a institucionalnu dobrocinnost. Kym prva je jasne v buddhistickych tradiciach, ta druha ... no, neviem, neviem.

Anonymný povedal(a)...

Foг feаr of this" demonic force" ωhо representѕ the first King,
and hеnce we use lаnguaging in our woгkshoρs and writings that most peоρle put in their hair styling repeгtоire.


My web blog: sensual massage in london