Tento blog je osobnou stránkou, ktorá nevyjadruje pozície a názory žiadnej konkrétnej skupiny, ale výlučne jeho autora.

streda 28. januára 2009

Pojednanie o karme

Nasledujúce som nedávno našiel na nete a prišlo mi to ako doplňujúce info k diskusiám o karme (pal.: kamma), ktoré sa tu viedli. Prvá časť článku je výňatok z: Giving Rise to Discernment by Thanissaro Bhikkhu, from Meditations: Forty Dhamma Talks, kde sa pojednáva predovšetkým o rozlišovaní. Druhá časť je prekladom pálijskej Kamma Sutty (Rozprava o karme/činoch). V prvej časti som zamenil pálijské kamma za sanskritské karma, čo je všeobecne známejší termín.



Päť síl – súbor faktorov, ktoré vyúsťujú v rozlišovanie – je zaujímavých, pretože začínajú nie názormi, ktoré by ste počuli od niekoho iného o tom, čo je buddhistické rozlišovanie. Začínajú kvalitou presvedčenia. Presvedčenia o čom? Presvedčenia o princípe karmy. To je to, čo nás privádza k presvedčeniu, že na našich činoch záleží. Niektorí ľudia majú problémy s náukou karmy, ale v čo presne chce Buddha, aby sme verili, keď nás žiada mať presvedčenie v karmu? Za prvé, čin sa skutočne stal – nie je to ilúzia. Za druhé, vy ste skutočne zodpovedný za svoje činy. Nie je tu žiadna vonkajšia sila, ako hviezdy, alebo nejaké dobré, či zlé bytosti, ktoré jednajú skrz vás. Keď ste pri vedomí, vy ste ten, kto sa rozhoduje, čo robiť. Za tretie, vaše činy majú výsledky – nie je to len nápis na vode – a tie výsledky môžu byť dobré, alebo zlé v závislosti na kvalite zámeru za činom.


Takže náuky o karme vás postavia do zodpovednosti za smerovanie vášho života. Je dobré v túto náuku veriť. A ako sa to vzťahuje k rozlišovaniu? Dáva to základ pre otázky, ktoré si budete klásť, aby rozlišovanie povstalo. A keďže princíp karmy kladie veľký dôraz na potrebu jednať so šikovným zámerom, aby sme dosiahli žiaduce dobré výsledky, základnou otázkou je: ako môžete rozlíšiť, či je zámer spôsobilý, alebo nie je dobrý (v origináli doslova zručný, alebo nezručný)?


Zároveň s presvedčením potrebujete kvalitu bdelosti: uvedomenie, že ak nie ste opatrný vo svojich činoch, môžete vytvoriť mnoho utrpenia sebe, aj tým okolo vás. Hovorí sa, že bdelosť tvorí základ pre rozvoj piatich síl, ktoré vedú až po rozlišovanie. Je kvalitou, ktorá vás uisťuje, že budete venovať blízku pozornosť voči tomu, čo robíte, bližšiu pozornosť k vašim zámerom, bližšiu pozornosť k výsledkom vašich činov – ako v úryvku, kde Buddha poučuje Rahulu, svojho syna. Pred tým, než niečo spravíte, povedal Rahulovi, opýtajte sa sami seba, „Aký tu je zámer? Prečo to robím? Bude to viesť k utrpeniu, alebo nie?“ Iba ak bude zámer vyzerať dobrým, môžete podľa neho jednať. Potom, počas činnosti, skontrolujte výsledok vášho činu. Potom, ako ste uskutočnili čin, skontrolujte to opäť, pretože zatiaľ čo sú niektoré výsledky okamžité, iné sú dlhodobé. Takže presvedčenie o karme zameria vašu pozornosť na správne miesto a prinúti vás pýtať sa správne otázky. Bdelosť dáva nutnosť pre vaše skúmanie. A tieto dve vedú k rozlišovaniu.


Zdroj: http://www.audiodharma.org/documents/paramis/DiscernmentTB.html


Kamma Sutta

Z pálijštiny preložil Thanissaro Bhikkhu


„Mnísi, budem vás učiť novú a starú kammu, zánik kammy a cestu praxe vedúcej k zániku kammy. Počúvajte pozorne. Budem hovoriť.


„Čo je teraz, mnísi, stará kamma? Na oko sa má nahliadať, ako na starú kammu, vytvorené a chcené, schopné pociťovania. Ucho... nos... jazyk... telo... intelekt (myseľ) má byť nahliadaný, ako stará kamma, vytvorený a chcený, schopný pociťovania. Toto sa nazýva stará kamma.


A čo je nová kamma? Akúkoľvek kammu človek činí s telom, rečou, alebo intelektom (mysľou): to sa nazýva nová kamma.


A čo je zánik kammy? Ktokoľvek dosiahne uvoľnenie, ktoré povstáva zo zániku telesnej kammy, verbálnej kammy a mentálnej kammy: to sa nazýva zánik kammy.


A ktorá cesta praxe vedie k zániku kammy? Práve táto osemdielna cesta: správny náhľad, správne rozhodnutie, správna reč, správne konanie, správny spôsob života, správne úsilie, správna bdelosť, správne sústredenie. Toto sa nazýva cesta praxe vedúca k zániku kammy.


Tak, mnísi, som vás učil novú a starú kammu, zánik kammy a cestu praxe vedúcu k zániku kammy. Čokoľvek môže urobiť učiteľ pre prospech jeho žiakov, zo sympatie k nim, to som pre vás spravil. Tamto sú päty stromov, tam sú prázdne príbytky. Praktikujte džhánu, mnísi. Nebuďte nedbalí, aby ste neskôr neľutovali. To je môj odkaz pre vás.“


Zdroj: http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/sn/sn35/sn35.145.than.html



4 komentáre:

Arjunai povedal(a)...

"Za druhé, vy ste skutočne zodpovedný za svoje čin"

Kto je to "vy", ked Ja je ilúzia?

Arjunai povedal(a)...

Este male vysvetlenie:

Zodpovedny = ja ponesiem nasledky svojich cinov.

V tomto zivote: ano, to je jasne.

Ale medzi zivotmi?

"Ja" uz po smrti nebudem, nic sa mi neprenesie do dalsieho zivota. Teda, pre toto "ja" je smrt ukoncenim vsetkeho, a uz ziadnu zodpovednost neponesie.

A ten, kto bude pripadne znasat nasledky mojich terajsich cinov zase nebude vediet, preco ho postretava to alebo ono, tak ako ja teraz to tiez neviem. Inymi slovami nebude vediet ze trpi nasledkom mojich cinov? A okrem toho to bude pre moje terajsie "ja" uplne cudzia osoba, ktora nielenze asi nebude mat nic spolocneho s mojim terajsim "ja" ale mozno by mi bola vrcholne nesympaticka, keby som ju poznal. V kazdom pripade s nou nemam o nic viac spolocneho ako napr. s nejakym domorodcom z australskeho busa, alebo nejakou zenskou z New Yorku.

A naviac, tato buduca osoba ponesie nasledky cinov, ktore nielenze nesposobila, ale dokonca im ani NEMALA MOZNOST ZABRANIT, pretoze este neexistovala.

Tak aka zodpovednost? Co sa tym slovom rozumie?

Ja tu okrem prostej ludskej slusnosti, totiz neposobit neznamym ludom (aj ked je to "moja buduca inkarnacia")problemy ci skodu, nevidim ineho dovodu pre slusne chovanie; ziadna zodpovednost tu nie je...pretoze tu neexistuje NOSITEL zodpovednosti.

Karma Gyalpo Dondrub povedal(a)...

Stále zabúdaš, že Buddha neučil iba absolútnu/konečnú rovinu, ale aj relatívnu. Pozri si moje preklady Abhidharmy a možno Ti to niečo dá.

V krátkosti - pokiaľ je tu nevedomosť, dovtedy je tu karma a ilúzia "ja", ktoré ale nie je ilúziou, ako odraz v zrkadle, alebo na vode, ale je prežívané -toto "ja"- ako skutočné, vlastne je našou jedinou realitou. Tak ako môžeš povedať, že: "Ja" uz po smrti nebudem, nic sa mi neprenesie do dalsieho zivota... pre "ja" je smrť ukončením všetkého., ak akceptuješ ideu karmy? To si vlastne materialista.

To, čo drží pokope agregáciu bytostných zložiek, je karma. Preto "ja" trvá, aj keď iluzórnym spôsobom. Nakoniec aj v sútre sa môžeš dočítať o smrti Vačhu, a ako Máro pátral kam odišlo vedomie tohto Vačhu.

Treba vždy rozlišovať absolútnu a relatívnu úroveň, inak v tom bude zmätok. Absolútne je všetko prázdne a relatívne všetko existuje tak, ako si myslíme.

:)

Anonymný povedal(a)...

Accorԁinglу, in eaгlier times bеfore this
agе commenceԁ, 5000 уearѕ ago.
Ι completely agrеe On a more subtle nоte, Sгichakrа is visualized аt
bindu, аrԁhachandгa, rodhini etc till unmanee, which are
also refeггеd tο as the" Manipura Chakra" in tantra.


Also viѕit my ωеb blog - tantric massage